MENU
Fiets- en voetgangerstunnel “Een zeegezicht aan het IJ”, Amsterdam
Jaar: | 2011 -2015 |
Locatie: | Amsterdam |
Architect: | Benthem Crouwel Architekten/ Merkx + Girod/ Irma Boom Office |
Designer: |
Irma Boom
Benthem Crouwel Architekten |
Opdrachtgever: | ProRail/Gemeente Amsterdam |
Aannemer: | MNO Vervat Beton BV |
Projecttype: | architectuur |
Product: | 70.000 tegels, 130 x 130 mm handgevormd en –beschilderd, vorstbestand, buitentoepassing, transparant geglazuurd, decoratie via handschilderwerk |
Het bijzondere ontwerp van Irma Boom loopt via de vloer over in de wand en zelfs het plafond. Uitgangspunt vormde een eerder door ons bedrijf voor het Rijksmuseum gerestaureerd tegeltableau Cornelis Bouwmeester. De eerste 20 meter bestaat uit een sterk vergrote reproductie van dit De rest van de tegelbekleding van de tunnel zal bestaan uit een rapport van deze afbeelding, waarin de decoratie op een vloeiende manier verdwijnt en vanuit het midden van de tunnel richting het IJ zal overgaan in een hedendaagse, abstractie van het origineel.
Het decor wordt volledig handgeschilderd overgebracht op de ondergrond, die bestaat uit handgevormde tegels van het traditionele Oud Hollandse formaat 13 x 13 cm, die al meer dan drie eeuwen door onze fabriek worden gemaakt. Wij hebben de bekleding zo ontwikkeld dat het aan alle specifieke eisen van de locatie voldoet. Zo is de zeeklei die normaalgesproken door ons wordt gebruikt, bij dit project vervangen door een ingekochte klei, die bij een hogere temperatuur is afgestookt om zo een vorstbestand en slijtvast product te verkrijgen. Vanwege het feit dat elke tegel een uniek plek in de tunnel krijgt hebben we bij dit project ook het zetten van de tegels als onderdeel van het werk aangenomen.
De unieke tunnel, die het IJ op een bijzondere manier met de binnenstad van Amsterdam verbindt, is geopend op zaterdag 21 november 2015 en opengesteld voor het publiek.