Fiets- en voetgangerstunnel “Een zeegezicht aan het IJ”, Amsterdam

Jaar: 2011-2015
Locatie: Amsterdam
Architect: Benthem Crouwel Architekten/ Merkx + Girod/ Irma Boom Office
Designer: Irma Boom
Benthem Crouwel Architekten
Opdrachtgever: ProRail/Gemeente Amsterdam
Aannemer: MNO Vervat Beton BV
Projecttype: architectuur
Product: 70.000 tegels, 130 x 130 mm handgevormd en –beschilderd, vorstbestand, buitentoepassing, transparant geglazuurd, decoratie via handschilderwerk
De 110 meterlange fiets- en voetgangerstunnel bij het Centraal Station in Amsterdam, ontworpen door Benthem Crouwel Architekten in samenwerking met Merkx + Girod, bestaat uit 2 C-vormige delen, die de voetgangers van de fietsers scheiden. De tunnel is een verbinding tussen het IJ en de binnenstad en het ontwerp voor de decoratie van Irma Boom bestaat uit een sterk vergrote weergave van een achttiende-eeuws tegeltableau van Cornelis Bouwmeester dat op verschillende manier door de ontwerpster is gemanipuleerd waarmee een indrukwekkend eigentijds beeld ontstaat. Voor de ontwikkeling van de uitvoering benaderde zij Koninklijke Tichelaar Makkum in een vroeg stadium.

Het bijzondere ontwerp van Irma Boom loopt via de vloer over in de wand en zelfs het plafond. Uitgangspunt vormde een eerder door ons bedrijf voor het Rijksmuseum gerestaureerd tegeltableau Cornelis Bouwmeester. De eerste 20 meter bestaat uit een sterk vergrote reproductie van dit De rest van de tegelbekleding van de tunnel zal bestaan uit een rapport van deze afbeelding, waarin de decoratie op een vloeiende manier verdwijnt en vanuit het midden van de tunnel richting het IJ zal overgaan in een hedendaagse, abstractie van het origineel.

Het decor wordt volledig handgeschilderd overgebracht op de ondergrond, die bestaat uit handgevormde tegels van het traditionele Oud Hollandse formaat 13 x 13 cm, die al meer dan drie eeuwen door onze fabriek worden gemaakt. Wij hebben de bekleding zo ontwikkeld dat het aan alle specifieke eisen van de locatie voldoet. Zo is de zeeklei die normaalgesproken door ons wordt gebruikt, bij dit project vervangen door een ingekochte klei, die bij een hogere temperatuur is afgestookt om zo een vorstbestand en slijtvast product te verkrijgen. Vanwege het feit dat elke tegel een uniek plek in de tunnel krijgt hebben we bij dit project ook het zetten van de tegels als onderdeel van het werk aangenomen.

De unieke tunnel, die het IJ op een bijzondere manier met de binnenstad van Amsterdam verbindt, is geopend op zaterdag 21 november 2015 en opengesteld voor het publiek.
© 2018 Koninklijke Tichelaar B.V. | Kalkovens 1, 8754 GP Makkum
alle rechten voorbehouden | algemene voorwaarden | privacy beleid | disclaimer | cookies | home